Crawlskolan – Del 4: Andas bör man …

Denna artikel är en del i Crawlskolan.

I Crawl vill vi ju att huvudet skall vara lågt i vattnet för att hindra att benen sjunker vilket de gör om huvudet är för högt. Problemet med att ha huvudet lågt i magläge är att det inte går att andas. Vi landlevande varelser har inte utvecklats för att simma. Se på valar och delfiner som också är däggdjur, de har istället för näsan ett blåshål ovanpå huvudet. Smart! Jag brukar dock påstå att vi människor kan andas under vatten, i alla fall till en del. Utandningen går lika bra att göra under vatten som i luften vilket man skall utnyttja.

För att kunna andas på ett bra sätt är att andas åt sidan. Anledningen till det är att vattenläget skall störas så lite som möjligt. Om man andas framåt lyfter man huvudet för högt och benen sjunker. Vi vill dessutom andas in snabbt så att inte rytmen i simningen heller påverkas negativt.

Andningen går till så att man tidigt under återförandet av armen. Vrider huvudet åt sidan och andas in. Roterar man kroppen bra behöver man inte vrida så mycket. Tanken är att jämvikten inte skall påverkas så huvudets vinkel skall vara densamma mot resten av kroppen. Huvudet skall röra sig på samma sätt som om du står och vrider huvudet för att titta till höger eller vänster.  Om du skall gå över en gata och tittar till höger och vänster så tittar du förmodligen inte upp i himmelen. Det skall du inte göra när du andas i crawl heller.

Ett annat sätt att tänka är att toppen på hjässan skall hela tiden peka framåt. När du andas skall örat och helst också kinden vara kvar i vattnet. När vi simmar skall huvudet vara still och näsan peka mot botten, när vi andas vrider vi huvudet så att örat är vänt mot botten.

Andning åt sidan.
Andningen utförs åt sidan. Eftersom kroppen roterar och en våg trycks framför huvudet behöver inte huvudet vridas så mycket.

Andas ut gör du under vattnet så du bara behöver andas in när du vänder upp huvudet. Det gör att andningen blir snabbare och påverkar simningen mindre.

När jag andats in brukar jag hålla andan en liten stund innan jag börjar andas ut, men det är individuellt och när du simmat ett tag hittar du vad du gillar bäst. Undvik att kippa efter luft och att hålla andan för länge så skall du se att det går bra.

Hur ofta skall man då andas? Jo, man skall andas när det behövs. De flesta andas på vart 3:e armtag men allt mellan på vart 2:a och 9:e armtag kan man hitta simmare som andas.

Det är bra att lära sig andas åt båda hållen. Sedan andas man när det passar. De flesta nybörjare och även andra har ett favorit-håll att andas åt, men kör man några längder och bara andas åt ”fel” håll så lär man sig snabbt att andas åt båda hållen. Även om man normalt andas åt ett håll är det bra att kunna andas obehindrat åt båda. Till exempel kan man vilja titta åt andra hållet, eller om man simmar öppet vatten kanske vågor gör det svårt att andas åt ett visst håll. Det är också bra för symmetrin att kunna andas åt båda hållen. Därför kan det vara bra att andas åt båda hållen åtminstone under träning, till exempel på vart tredje armtag.

Andningen är det de flesta nybörjare har problem med. Tycker du det är svårt så är du inte ensam. Träna så lär du dig. När du kan andas obehindrat kommer din simträning till en helt annan nivå.

TIPS! Många simmare lyfter i början huvudet för högt. Tänk på vad du ser när du andas. Ser du bassängkanten framför dig lyfter du på huvudet för mycket. Ser du taket rakt ovanför dig så vrider du upp huvudet för mycket. Ett tips är att du skall se lite snett bakåt. Då tvingas du att hålla ner huvudet. När du sedan blir med van tittar du rakt åt sidan.

Övningar

Andas stillastående. Stå på botten där du bottnar. Böj dig framåt så att du får huvudet i vattenytan. Andas ut under vattnet och vrid huvudet åt sidan för att andas in.

Andas med platta. Ligg på mage och sparka dig fram med benen. Händerna har du på en platta. När du behöver andas gör du ett armtag och när du gör återförandet andas du åt sidan. Den andra handen har du kvar på plattan. Andas åt båda hållen.

Andas i olika bestämda takter. Laborera med hur ofta du behöver andas. Testa varje, var annan, var tredje armtag och så vidare så långt du orkar. Det är bra att träna på att andas var tredje eftersom det är lagom ofta och blir åt båda hållen. För en simmare lossnade hela simningen när hon började andas mer sällan och för andra är upplevelsen tvärt om.




Föregående avsnitt: Armtaget
Denna artikel är en del i Crawlskolan
Nästa avsnitt: Benen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *