Crawlskolan – Del 9: Tävlingen

Denna artikel är en del i Crawlskolan.

Kanske blir du sugen att testa dina färdigheter på en tävling? Det finns många olika sätt att tävla simning på. Är du vuxen och vill tävla i bassäng finns masterstävlingar som du kan anmäla dig till genom din klubb. Din klubb har kanske också egna tävlingar du kan ställa upp i. För ungdomar finns massor av tävlingar som din lokala simklubb kan tipsa dig om. Ofta åker man på tävlingar tillsammans med andra simmare och har kul som inte bara innefattar tävlingen.

Vill man inte tävla i bassäng så finns det flera olika lopp av olika längder som simmas i öppet vatten. Mest känd är Vansbrosimningen som idag är flera olika tävlingar.

Utöver det finns en mängd olika tävlingar som har simning som ett moment. Till exempel swimrun-tävlingar, triathlon och aquathlon. Dessa sker i huvudsak med simning i öppet vatten.

Här behandlar jag vanlig simtävling i bassäng.

Tävlingsdagen
Tävlingsdagen är uppdelad i pass. Vanligtvis två per dag. På varje pass simmas grenar i den ordning organisatören bestämt. Varje pass föregås av ett insim då simmarna får värma upp och känna på pallar och bassängväggar och på vattnet. Oftast finns en sprintbana där man simmar snabba korta sträckor.

Innan starten
När det närmar sig tid för ditt heat håller du dig nära startbryggan (vid pallarna) om inte organisatören pekat ut ett speciellt call-room. Detta informeras tränare om innan träningen och så står det i ett tävlings-PM som skickas ut innan. När det är din tur går du fram till starten.

Starten
Starten i alla granar utom ryggsim går till på följande sätt.
[Tävlingsledaren] Flera korta signaler
[Du] Går fram till pallen
[Tävlingsledaten] En lång signal
[Du] Ställer dig på pallen
[Startern] ”På edra platser”
[Du] Intar startposition och står helt still (minst en fot måste vara vid pallens framkant)
[Startern] STARTSIGNAL
[Du] Dyker i och loppet är igång
Ibland visslar tävlingsledaren de korta signalerna och den långa nästan tillsammans. Då kliver man upp på pallen och intar startposition.

Loppet
Eftersom detta är en crawl-skola kommer jag bara att behandla grenen frisim som inte innefattas av så många regler, man få simma nästan ur som helst. Några regler finns det så klart ändå. Man får inte starta före startsignalen. Men får inte heller simma under vattnet mer än 15m efter start och vändning. I vändningen måste man röra i väggen. Man för röra i väggen med vilken de av kroppen som helst och de flesta väljer att nudda väggen med fötterna efter en så kallad voltvändning.

Målgången
Man går i mål genom att med valfri kroppsdel på något sätt nudda väggen. Vanligtvis gör men det med den ena handen. Visa tydligt när du går i mål så att den funktionär som tar manuell backuptid ser när du går i mål.

Efter målgången
Efter målgången tar man sig snabbt åt sidan när alla kommit i mål. Passa dig så att du inte börjar simma över till banan bredvid innan den simmaren kommit i mål.

Ofta använder man så kallad ”hängande start” då ligger simmaren kvar i banan och hänger på linan medan nästa simmare startar. Det gör man för att spara tid. När du gått i mål stannar du i din bana och hänger på linan väl åt sidan ett par meter ut från väggen. När nästa heat startat tar sig alla simmare från heatet innan åt sidorna och upp ur bassängen. Man får då aldrig gå upp vid pallen eller ens närma sig väggen eftersom den automatiska tidtagningen på det pågående heatet då är aktiv.

Funktionärer
Under simningen är det ett flertal funktionärer som kontrollerar din simning. Startern ser till att du startar rätt och inte för tidigt. En tidtagare kollar att du simmar ut rätt från pallen (svårt att göra fel i frisim). Bandomaren kollar dig när du simmar och en vändningskontrollant kollar att du vidrör väggen när du vänder. När du kommer i mål kollar måldommare i vilken ordning simmarna kommer i mål och tidtagaren på din bana tar även tid och kontrollerar att du nuddar väggen och verkligen går i mål. Oftast har man en automatisk tidtagning, men tidtagaren stoppar ändå en klocka som kan användas om den automatiska tiden av någon anledning inte skulle fungera.

Gå med i en klubb!
För att få vara med och tävla behöver man vara med i en klubb och ha en tävlingslicens. Då får man också information om hur det går till och hjälp att träna innan.

DET ÄR KUL 🙂




Föregående avsnitt: Simträning
Denna artikel är en del i Crawlskolan
Nästa avsnitt: Simma öppet vatten