Crawlskolan – Del 10: Simma öppet vatten

Denna artikel är en del i Crawlskolan.

Något som är väldigt populärt är att simma öppet vatten. Det finns massor av bra ställen att simma på och det finns många bra tävlingar och motionslopp.

Att simma öppet vatten skiljer sig mycket från att simma i en bassäng. Det är kallt, man ser ingenting, det är blåsigt och finns vågor. Det är samtidigt väldigt kul. Det är lite spännande och man slipper alla dessa vändningar. Det är kul att ta sig från en plats till en annan jämfört med 100 längder i en bassäng.

Simma inte ensam
När man simmar är man i vatten. Är man vi vatten kan man drunkna. Så är det bara. Risken är helt enkelt så mycket större om man är ensam än om man är två eller fler. Tror inte jag behöver skriva mer om det. Allra bäst är om någon följer med i en följebåt, men det är ju inte alltid så praktiskt när alla vill simma. Någon som tittar på dig från land är inte optimalt, men bättre än inget.

Syns så bra du kan
Med en svart våtdräkt och en svart badmössa syns du knappt alls. Tyvärr är våtdräkterna ofta mörka men badmössor finns i staka färger. Det finns också så kallade ”safety swimmers” som är en liten uppblåsbar boj som du släpar efter dig. Den bromsar knappt något alls och gör att du syns bättre. Som en bonus kan man ofta även lägga en mobiltelefon och plånbok i bojen. Skulle man drabbas av kramp eller något annat kan man också hänga i bojen och vila lite även om den inte skall ses som ett räddningsredskap. En badboll kan också fungera på samma sätt.

Hitta en sträcka
Att bara ge sig ut och simma helt planlöst är inte så kul. Bättre att försöka hitta en sträcka. Vana simmare har redan sträckor, sök dig till en klubb eller fråga på något forum. Google maps eller annan karttjänst är också bra för att planera sin simtur och grovt räkna på hur lång den blir. Hitta tydliga märken att navigera efter, till exempel bryggor, byggnader sjömärken mm. Undvik platser där båtar kör för du syns väldigt dåligt när du simmar även om du har färgstark mössa. I motljus syns du inte alls. Undvik öppna vatten utan håll dig nära land.

Det är trevligast att börja och sluta simningen på en strand eller vid en brygga.

Navigera
Att navigera är kanske det som skiljer mest mellan bassängsimning och öppet vatten. I bassängen finns både streck på botten och linor på sidorna, det finns inte i öppet vatten. Istället måste du hitta riktmärken på land eller i vattnet. Bra exempel kan vara ett ensamt träd, en förtöjd båt, en stor sten eller något annat. Simmar du en tävling med bojar är det bra att försöka hitta ett tydligare landmärke ”bakom” bojen och sikta på det. Det är lättare att hitta än bojar i vattnet. Allra bäst är om du kan göra det redan innan du hoppar i vattnet.

För att titta upp lyfter du huvudet rakt framåt. Andas inte utan lyft bara tillräckligt för att kunna se. Titta efter ditt märke. Ju högra och tydligare märke desto lättare. Hittar du inte märket direkt så ta ner huvudet igen och simma några armtag till och andas och försök sedan igen. Många lyfter huvudet ofta, kanske var sjätte eller åttonde armtag medan andra simmar rakare och behöver titta mer sällan.

Simmar man snett kan det bero på många saker, till exempel att man drar snett när man andas. Andas man bara åt ett håll kan det bli snett av det. Det kan också bero på att armtagen är olika på höger och vänster sida. Till exempel att det ena är kraftfullare eller om man översträcker en arm och sätter i handen över mittlinjen så kommer den att göra ett svepande drag. Det behövs inte många sådana drag för att vara ur kurs.

Du kan prova i bassäng genom att blunda när du har huvudet under vattnet och bara titta över vattenytan.

Simma i våtdräkt
En våtdräkt har både positiv och negativ inverkan på din simning. Det positiva är att den hjälper dig flyta och ger ett bättre vattenläge. Du kan simma med huvudet något högre utan att benen sjunker så djupt. Det mest negativa är att den hindrar din rörlighet. Det är vanligt att armtaget blir kortare, både fram och bak samt att återföringen görs med något rakare arm än vid bassängsimning.

Armtaget brukar också göras lite kortare, både fram och bak. Detta är för att inte slösa med energi på att jobba emot våtdräkten som ofta begränsar rörligheten lite.

Se till att testa att simma med dräkten i bassäng eller på kortare sträckor innan du ger dig ut på en lång tur.

Vågor och strömmar
En skillnad mot bassängen är att det kan blåsa, vara strömt och vågor. Man vet aldrig i förväg från vilket håll vågorna kommer. Därför är det viktigt att kunna andas åt båda hållen. När man tittar upp för att navigera är det bra att inte andas ifall du får en våg i ansiktet. Andas åt sidan, precis som i bassäng.

Om det är vågigt kan händerna ibland slå i vågorna. Därför är det bra att göra ett lite högre återförande av armen än vad du gör i bassäng. Det brukar dock ge sig självt när du har våtdräkt eftersom den hindrar böjen i armbågen lite.

Strömmar är oftast mindre nära land till exempel i simning i åar. Ett vanligt lopp är ju vansbrosimmet där de första 2 kilometrarna går medströms och den sista kilometern motströms. Då är det bra att simma så långt ut i ån som möjligt på vägen ner och så nära stranden / bryggan som möjligt på vägen upp.

Redskap
På många swimrun-tävlingar är det tillåtet med vissa redskap. Dessa brukar bara få vara av en viss storlek och skall bäras med hela loppet. Bra utrustning kan då vara paddlar eller våtdräktshandskar med ”simhud”. En dolme kan också vara bra om inte våtdräkten ger dig tillräckligt bra vattenläge. Båda dessa är för att avlasta benen som man vill spara till löpsträckorna.

Gå med i en klubb!
Det är alltid roligare och säkrare att simma i grupp. Hör med simklubben på din ort om de har någon aktivitet för öppet vattensimning, swimrun eller triathlon. Oftast är det en och samma grupp.




Föregående avsnitt: Tävling
Denna artikel är en del i Crawlskolan
Nästa avsnitt: Tips och trix