En första rundtur

Uttern 6300 – Renovering – Rundtur

Jag tänkte börja med att visa nuläget och hur båten ser ut när vi hämtar den. Vad som står framför oss och vilka problem respektive möjligheter vi ser.

Båten är alltså en Uttern 6300, det är en av de tidigare modellerna med Probox på akterspegeln. En anordning med vilken man trimmar och tiltar motorn. Den liksom ungefär allt annat fungerar dock inte. Jag tycker båten är snyggare med Proboxen än den i mina ögon väldigt fula ”badbrygga” som kom senare. För att motorn skall kunna tiltas upp på badbryggan måste den flyttas långt bak vilket gör badbryggan väldigt lång. Proboxen däremot lyfter hela motorn något som också enligt tillverkaren skall ge bättre vinkel när man trimmar motorn under gång. När Proboxen marknadsfördes var ett av argumenten att man inte behöver ha trim och tilt på motorn vilket gör den lättare och billigare. Det argumentet håller dock inte längre då i princip alla motorer i de storlekar som är lämpliga för denna båt har just trim och tilt. Proboxen är dock mer eller mindre outslitlig och de delar som kan gå sönder verkar relativt enkla.

Här är båten från sin bästa sida. Alltså utsidan. Båten ser riktigt fin ut. Invändigt är den inte lika fin. Längst bak ser man Proboxen som är karakteristisk för de första årsmodellerna av denna båt.

Om båtmodellen kan man väl säga att det är en väldigt rymlig båt för sin ringa storlek. Skrovet är bara 6,30m långt men det har en bredd och höjd som gör att den ändå har volym. Eftersom motorn sitter bakom båten men inte har någon motorbrunn så tar den ingen plats inne i båten. Både jag och Jenny blev omedelbart kära i båten då den i våra ögon är väldigt smart planerad. Vi som bor mycket i olika båtar har lärt oss att uppskatta stora och inte minst lätt åtkomliga stuvutrymmen och det är något som denna båt verkligen har. Det är stuvutrymmen överallt och de är alla lätt åtkomliga. Alla luckor sitter fast och har gångjärn vilket är väldigt lyxigt och gör det lätt att komma åt sina saker. Och utrymmena är helt klart stora nog för ett par eller liten familjs hela packning för en långsemester. Det enda som talar emot denna båt som en båt för längre semestrar är att det saknas separat toalettutrymme.

Båten som den ser ut nu är ingen trevlig syn. Båten har stått med vatten upp ett par decimeter över durkarna på land under en lång tid. Flera år. Detta har lett till flera saker. Det mest uppenbara är att allt är blött. Fuktigheten i båten har varit väldigt hög. Trä är väldigt påverkat, all metall är ärgad och elen fungerar inte. För att då inte nämna all mögel, unken lukt och alla insekter. Pumpen till trimplanen har varit helt dränkt och med säkerhet död medan pumpen till Proboxen har varit över vattenytan och går nog att rädda. All el i båten är med stor sannolikhet förstörd då alla kablar har stelnat och ärgat. Däremot är kapellet väldigt fint och båten ser bra utvändigt.

Här är styrbord sida med förarstolen och lådorna under den. Lådorna är stora och rymmer mycket. Bakom dem finns en garderob i vilken man kan hänga kläder. Notera plastmattan på durken och på nedersta lådan och vid min fot syns den tydliga inre vattenlinjen dit vatten har stått.

Konstruktionsmässigt är denna båt väldigt bra för just detta scenariot. Den är 6 (eller 7) vattentäta flyttankar som också är det som ger båten stabilitet. Dessa tål av naturliga skäl vatten bra och är dessutom inte vattenfyllda. Det gör att vi är säkra på att båten strukturellt är bra. Det enda som vi uppenbart märker är förstört av vattnet är durken i ruffen (som vi brukar kalla förpiken) som är helt delaminerat och distansmaterialet som består av plywood är ruttet. Detta troligen på grund av fästen för bordet där kantträet inte varit skyddat på något sätt.

När vi drog bort plastmattan i ruffen var det väldigt blött under den.
I hålen för bordet i durken var plywood exponerad och inte skyddad vilket har gjort att durken så klart delaminerat och distansmaterialet var mest likt geggamoja på sina ställen. Men det kommer vi till senare.

Sedan är durken doghouse så klart väldigt blöt och har varit täkt med vatten. Men den känns fast och frisk trots detta. Problemet blir hur vi skall få den torr. Den del som täcker bränsletanken verkar enkel att ta ut men på varje sida är inredningen byggt på en plywoodskiva som så klart är blöt. Detta är den enda tveksamma konstruktion vi hittat tycker jag. Inredningen står alltså på en durk som går fram till skrovsidan. Här kan man känna att kantträet är exponerat för all kondens eller spill som tar sig ner längs skrovsidan. Det har säkert varit lackad, men vi kommer nog att plasta in kanten bara utifall.

Här har vi tagit bort den mittersta durken och lyft ut tanken som ligger under den. Här ser man tydligt de två durkarna som är kvar och att inredningen står på dem. Jag blir väldigt nyfiken och lite orolig för hur det ser ut under dessa durkar. Men att komma åt dem kanske inte är det lättaste.

Vi har som sagt mycket jobb framför oss och det är meningen. Vi gör inte detta bara för att få en båt som vi gillar utan renoveringen i sig är ett värde för oss. Sedan får vi se vad vi gör med denna båt. Vi har tre andra båtar och tre är liksom max för oss. Nu har vi fyra båtar och en av dem måste säljas till våren. Kanske blir det denna båt eller så blir det vår Flipper 666 då dessa överlappar varandra lite i hur vi använder våra båtar.

Nästa inlägg: Probox

En reaktion på ”En första rundtur”

Kommentarer är stängda.