Probox

Vår Uttern 6300 har alltså en Probox som motorn sitter monterad på.

Probox var originalmonterat på de första Uttern 6300. Det finns flera fördelar, men den största är så klart att motorn kommer bakom båten utan att en motorbrunn behövs för att kunna tilta upp motorn. I och med det blir det mycket rymligare i båten. Soffan i aktern går i princip ända bak till akterspegeln. Senare versioner av Uttern 6300 hade istället en lång badbrygga som motorn sitter på. Jag tycker faktiskt båten är snyggare med Probox då badbryggan med motorn på ser väldigt lång ut.

En av fördelarna som lyfts fram med Probox är att man kan köpa en motor utan trim och tilt. Det är ju smart, men idag tror jag knappt det går att köpa en motor runt 100 hk som inte har trim och tilt. Vilket gör den aspekten mer än nackdel än en fördel.

På vår båt fungerar inte Proboxen som så mycket annat. Den verkar dock inte har varit dränkt men när man kör den händer inte mycket. Det klickar till i den men inget mer händer när man drar reglaget upp och ner. Probox verkar dock enkel i konstruktion och borde gå att laga och använda många år till. De mekaniska delarna verkar i alla fall så gott som outslitliga.

Min första tanke var att klicket tyder på att motorn är paj eller i alla fall har kärvat ihop vilket vore mindre bra. Men när jag drar spaken upp och ner hör jag att det är två olika klick, inte ett och samma. Det ger mig lite hopp eftersom motorn borde styras av ett och samma ”klick”. Dessutom går det ingen ström att tala om vilket det borde göra om motorn kärvat fast. Jag tittar på hur det är kopplat på Proboxen och ser att det är ganska enkelt. Det är två solenoider som styr oljeflödet och ett relä som styr motorn. Jag tycker det är lättare att se hur det fungerar om man ritar upp en skiss av det. Så här ser kopplingsschemat för Probox ut.

Kopplingsschema för originalmonteringen på Probox. Det hela är ganska enkelt. När vippströmbrytaren sluter åt ena hållet aktiveras en av solenoiderna och reläet till motorn drar så motorn startar. Båda lägena startar motorn men öppnar en av solenoiderna. Notera dioderna som gör att bara en av solenoiderna öppnas utan att en tvåpolig brytare behövs. OBS! Så här var det kopplat på vårt exemplar, jag vet inte om alla Probox ser likadana ut. Illustration: Marcus Rejås
Så här ser det ut i verkligheten. Svarta detaljen i nedre högra hörnet är hållaren till glassäkringen. Med kopplingslisten ovanför och reläet till vänster om den. Notera också att plattan som allt sitter på är rostig och ful.

Reläet som styr motorn verkar inte dra som det skall. Utrustat med min lilla experimentkabel med krokodilklämmor kopplar jag förbi reläet och till min stora glädje snurrar motorn igång. Det är ett ganska kraftigt relä på 75 A men för att testa sätter jag dit ett annat relä på bara 30 A som ligger och skräpar i elväskan.

En liten film som visar när jag kopplar förbi reläet och provkör med ett tillfälligt relä. bjuder även en liten smäll. Friskt kopplat, hälften brunnet :-).

Och som jag misstänkte fungerar nu Proboxen fullt ut. Lycka! Jag vet nu att den kommer att fungera fullt ut. Beställer ett nytt relä, lika som det gamla och skruvar ner pumpen för att kunna fixa till den i verkstaden.

Tömmer ur all hydraulolja och gör rent den invändigt så den är så fräsch som den bara kan bli.

Jag hade egentligen ingen anledning att misstänka att något skulle vara dåligt i pumpen men jag öppnade den ändå. Motorn satt lite löst och den sitter med pinbultar med muttrar inne i oljebehållaren så enda sättet att dra åt dem är att hålla emot från insidan. Dessutom gjorde jag rent filtret som i och för sig inte var speciellt smutsigt. Hade fungerat många år till i alla fall.

Passar på att beställa ny hydraulolja. Det skall vara en ganska tunn olja ISO VG 22 som inte är speciellt vanlig. Den finns inte på Swedol, Mekonomen eller närmaste mack. Men jag hittade den och beställde online.

En sak jag saknar är en knapp vid akterspegeln för att styra tilten av motorn. Så jag lägger in i planen att sätta dit en sådan också. Tanken är att man skall nå den från sittbrunnen och från badbryggan men även stående bredvid båten när den står på land. Det har funnits på de utombordare med trim och tilt som jag haft tidigare och är väldigt smidigt. För att förenkla kabeldragningen lite kommer jag att göra om lite i kopplingsschemat. Istället för att mata solenoiderna via glassäkringen på enheten kommer jag att mata dem från andra säkringar utanför. På denna båt kommer kopplingarna att se ut så här.

Så här kommer det att vara kopplat i vår båt. Glassäkringen kopplas bort och matning till solenoiderna kommer från de vanliga säkringspanelerna. På så sätt blir det mindre kabeldragning och säkringarna blir mer samlade. Illustration: Marcus Rejås

Båten är ju i princip tom inuti så varför kasta sig över Probox kanske någon undrar. Jo, jag behöver den för att kunna tilta upp motorn eftersom jag vill demontera underhuset och ställa in i garaget för eventuellt vinterfix. Och när jag ändå håller på kan jag lika gärna göra den klar även om det inte finns någonstans att montera knapparna som skall styra den.

Så här snygg blev pumpen till Probox när jag var klar med den. Nu skall den bara monteras tillbaka och fyllas med olja.

Så med det anser vi Probox vara klar och redo för nästa säsong.

En reaktion på ”Probox”

Kommentarer är stängda.