Ny spamtrend

Spam-meddelanden i e-posten är något som de flesta lider av. Med grå-listning och smarta filter slipper man i alla fall se det mesta, men mängden inkommande spam är orimlig.

Nåväl, denna postning skall inte handla om traditionell viagra-spam utan en ny(?) typ av spam som stör mig mycket mycket.

Spam
Spam

Det som blivit vanligt det senaste halvåret eller så är spam från vanliga seriösa svenska företag. Nu igår var det reklam från ELON som skickats ut av ett företag som heter Mailphooner. E-postadresserna är uppenbarligen automatiskt hämtade på nätet. Riktigt irriterade.

Så vitt jag vet finns det inget bra sätt att skydda sig emot det heller. Någon som vet bättre? Den uppmärksamme ser att ett brev har skapat ett ärende i vårt ärendehanteringssystem. Om man bredvid den adressen skriver att brev till denna faktureras så borde det väl fungera? Annars är det väl ”tillåtet” att skicka reklam till företagsadresser?

För övrigt är jag hemma med två kräkandes barn idag. Finns sjukdomar som är trevligare än magsjuka … :-/

7 reaktioner på ”Ny spamtrend”

  1. Jag misstänker att ELON inte känner till detaljerna kring hur utskicket har gjorts. De vill förmodligen nå ut till en specifik målgrupp och är inte medvetna om att det helt enkelt inte fungerar.
    Ring upp och ta ett seriöst samtal med ELON och upplys dem om vad Mailphooner pysslar med i deras namn och hur lysande bra det är för affärerna att göra presumtiva kunder förbannade.
    Jag hade nog letat reda på en lämplig person i ledningen på Mailphooner också och talat om, i termer som inte kan missförstås, att deras verksamhet inte är acceptabel, bonuspoäng om han börjar gråta i telefon… 😉

    Det kan nog vara en god ide att köra standardpaketet med att kontakta ISP, nameservice providers etc och försöka få dem att plocka fram stora avbitartången.

    Det är The Mark & Hilton Group som driver mailphooner.

  2. Tjena,

    … fick breven själv. Suck!

    ELON kommer *ALDRIG* att få mig som kund, efter detta. Det vore bra om de fick reda på detta, tex genom att skicka ett brev till ELON direkt. Jag gör detta nu.

    BTW, det samma gäller företag som gör korkad reklam på TV…. Sensodyn. Nej tack!

  3. Ett svenskt företag? Så bra! Det kan ju inte vara så svårt att reparera.

    Vad säger abuse för nätet? I Sverige betyder acceptable use policies något så det brukar ju kunna hjälpa av maila dessa.

    Konsumentverket är också mycket intresserad av spam-abuse-anmälningar på epostreklam.konsumentverket.se.

  4. Vi brukar ringa till företaget om det är ett seriös företag. Bla har vi ringt till Bonniers förlag då dom gjorde ett riktigt Spam-utskick. Chefen fick prata med någon som var ansvarig för PR och denne visste om utskicket men trodde det var seriöst och tackade för att vi ringde.

  5. Denna gång väljer jag att inte göra något (mer än att skriva detta inlägg). Men tack för alla tips. Jag är övertygad om att det blir fler tillfällen 🙂

  6. Fick svar från ELON, eller snarare SPAMarna.

    ”ber om ursäkt för att ni har fått oönskad mail i er inbox, det ska inte upprepas”

    Ja ja, men något ELON blir det inte framgent. Och vi som behöver ny kyl och frys.

  7. Henrik Sandklef:

    Kalas att du skickade ett brev till dem. Av deras svar att döma verkar du inte vara den enda som reagerade 🙂

    Det blir inget ELON för mig heller. Vi behöver också nya vitvaror.

Kommentarer inaktiverade.